Andrzej
Sapkowski
Fast
Forward
aneb jak jsem se přestal vzrušovat a
zamiloval se do Sonic
Stroje
mě nemají rády. A dokazují mi to různými, někdy velice důmyslnými způsoby.
Vezměme si takovou Viktorku, můj mlýnek na maso, která se mě pokoušela
kousnout do prstu, když jsem se během přípravy srnčí paštiky hluboce
zamyslel nad podstatou lidského bytí. Jistá důvěrně známá Lada zašla ještě
dále – hanebně zneužila té trošky svobody, kterou jsem ji poskytl, nedala
přednost v jízdě a nacpala mě pod veliký, červený autobus. Řeknu Vám,
vypadala po té nehodě jako Rutger Hauer v „Salute of the Jugger“. A
dobře jí tak.
Jiné stroje a stroječky, méně tvrdohlavé, nebo možná jen méně odvážné,
se omezily na pasivní odpor – neochotně plní moje přání.
Já chci a ony ne. Chci, například, aby mi naplnily uši hudbou, nebo zpěvem
– ale ony začnou skřípat a falešně hrát. Chci, aby mi ukázaly v rohu
barevné, někdy nesmyslné obrázky – ony začnou zrnit, mihotat se, nebo se
rovnou vypnou. Chci, aby se pohnuly z místa a odvezly mě do širých dálav
– ony se vzepřou a nepohnou. Mám takové podezření, že v strojovém
slangu je to
ekvivalent tvrdohlavosti.
Výjimkou,
kterou je třeba připomenout, je moje Sonic. Jako většina strojů je i ona
specializovaná a uvnitř velice složitá. Její specializace spočívá v záznamu
a evidenci filmů. Když o to požádám, Sonic sleduje filmy vysílané různými
televizními stanicemi. Potom – výhradně pro mě a přiměřeně podle mého
gusta – seřadí recenze těch filmů. A zde se projeví komplikované nitro
Sonic. Má konkrétně schopnost recenzovat filmy tak, aby neplýtvala mým časem,
který obvykle věnuji čtení, hlazení kočky a jiným formám sladkého
nicnedělání. K tomuto cíli Sonic využívá zařízení, které se
jmenuje FF – fast forward (rychlopřevíjení). Když toto zařízení
Sonic zapíná, rozléhá se zvuk, který je třeba foneticky popsat jako
Bzzzzzz.
Specialitou Sonic – přiměřeně podle mých tužeb a gusta, jsou recenze
fantastických filmů. Tohle je například její práce z minulého týdne:
Shining
– Bzzzz. Jack Nicholson. Bzzzz. Jack Nicholson. Bzzzzz. Shrnutí: strašným,
traumatizujícím zážitkem pro spisovatele, musí být fakt, že filmová
verze je lepší než kniha.
Terminátor
2 – Bang, bang. Bzzzz. Hasta
la vista, baby. Bzzz. Buuuum. Bzzz. Guns´n Roses. Shrnutí: Linda Hamilton,
ach, ach, nejkrásnější žena na světě.
Conan
Barbar –
Vrchol, kování meče. Poledouris. Bzzzzz.
Sandahl Bergman, ach, ach. Tělo a pohyby pantera. Shrnutí: Howard má štěstí,
že se toho nedožil.
Freejack
– Bzzz. Mick Jagger nezpívá. Bzzzzz. Ani Anthony Hopkins a Emilio Estevez
nezpívají. Škoda. Bzzzz. Shrnutí: v roli jeptišky Amanda Plummer,
skvostná Lydie z „Krále Rybáře“. Ach, ach.
Vetřelec
– Sigourney Weaver v tričku
a kalhotkách. Ach, ach. Je nejkrásnější atd…
Vetřelec
2 – Sigourney Weaver.
Vetřelec
3 – Vetřelec.
Hráči
se smrtí – Julia Roberts,
ach, ach. Je nejkrásnější ze všech vyjmenovaných. Bzzz. Julia Roberts.
Bzzz. Pip-pip-pip… Flatline.
Trávníkář
– Bzzz. Nic. Bzzz. Nic.
Bzzz. Nic? Bzzz. Virtuální realita. Bzzz. Konec. Shrnutí: Bzzzz.
Conan
Ničitel – Vrchol.
Poledouris? Chybí Sandahl Bergman? Bzzzzzzz. Shrnutí: pořád lepší než
Howardova slátanina.
Rudá
Sonja –
Vrchol. Sandahl Bergman. Tělo a pohyby pantera. Bzzzzzz. Brigitta Nielsen?
Bzzzz. Shrnutí: Bzzzprrrbrrr, jak říkal Alex. Bravo, Roberte! Konečně horší!
Blade
Runner –
Sean Young, ach, ach, je krásná. Darryl Hannah, taky. Vangelis. Shrnutí:
Sonic se nelíbí konec. Ani mi se nelíbí. Líbí se mi Sean Young a Darryl
Hannah.
Total
Recall – Bzzzz. Bang, bang.
Buuuuum. Bzzzz. Buuuuum. Bzzzz. Bez shrnutí.
Chtěl
bych se Sonic zeptat, zda náhodou nevyužívá FF příliš často, příliš
ukvapeně a příliš subjektivně. Sonic mi začíná odpovídat od konce.
Neexistují objektivní recenze, říká. To jsou recenze pro tebe, dodává,
potom mě odzbrojí tím, že mi skládá komplimenty a vypráví o výšce mého
IQ. Skromnost mi zde nedovoluje Sonic citovat.
Někdy se Sonic diskutujeme o filmovém umění jako takovém. Jaké je filmové
umění, každý vidí, parafrázuje Sonic. Dnes se nedá, tvrdí Sonic, udělat
film bez Industrial Light and Magic. Protestuji. Dnes lze udělat film bez
Industrial Light and Magic. To sotva, odsekne Sonic, ledaže se pronajme Dream
Quest Images. Já na to, že Mel Brooks vždycky tvrdil, že k natočení dobrého
filmu stačí jenom šest Židů a kamera. Panasonic? – usmívá se Sonic a
zlostně dodává, že jediná židovská věc, bez které se nedá udělat film
je automatický samopal značky Uzi.
Někdy Sonic vypravuji o svém dětství, o časech, kdy jsem neznal ani ji, ani
zázračné zařízení FF, kdy jsem sledoval filmy celé, protože jsem musel
využít peníze, které jsem dal za lístek, a kdybych opustil film během promítání
hrozila mi hádka s dívkou, která tam byla se mnou. V těch dávných časech
mě také přitahovaly fantastické filmy, takové, které ukazovaly, kam svět
směřuje, i když to bude až v daleké budoucnosti, řekněme v devadesátých
létech dvacátého století. Takový „451 stupňů Fahrenheita“, například.
Zda se vyplní to, přemýšlel jsem, co vymyslel Bradbury a Truffaut? I teď o
tom přemýšlím. Jaký bude svět v budoucnosti? Zda směřujeme, jak nám
tvrdí filmaři, do světa plného ubožáků a skvělých strojů? To by bylo
strašné, nesnáším ubožáky a stroje… Stroje mě nemají rády. Ty skvělé,
nepředstavitelně dokonalé stroje mě nebudou mít rády, budou mi nepředstavitelně
lézt na nervy. Na takový pokrok se můžu vykašlat!
Nepřeháněj to s tím pokrokem, říká Sonic. Nesledoval jsi snad ty
filmy? Když vyhodíš veškeré fantastické, téměř nerealizovatelné nápady
Industrial Light and Magic, můžeš klidně předpokládat, že se toho zase až
tolik nezmění. Některé stroje, jak vyplývá z filmů, vydrží v nezměněné
podobě až do poloviny devadesátých let 21. století.
Řekni mi alespoň jediný příklad,
vyzývám ji. Alespoň jeden. No prosím, odpoví Sonic: automatický samopal
značky Uzi.
Z Fantastyky
č. 5/1994 přeložil Roman Sochor
|