jeff777 - 15.06.2024 13:35:00
Rozhovor Sylvie (S) se scénáristou - Michałem Szczerbicem (MSz) a producentem - Pawłem Poppe
(PP).
S:
|
Jak se stalo to, že
Michał Szczerbic, známý producent, se stal scénáristou?
|
MSz:
|
Sám se tomu divím. Nevím
jak.
|
S:
|
Nechtěl jste změnit
povolání?
|
MSz:
|
Ani ne. Je to jako se
starým koněm, kterého nezbavíte jistých zvyků a vyjetých kolejí. Během
mé práce jsem mnohokrát spolupracoval s tzv. "profesionálními scénáristy"
a prosil je o napsání scénáře. Stejně jsem postupoval s prózou
Andrzeje Sapkowského. Když jsme získali práva na zfilmování poprosil
jsem několik osob, obdařených jistým talentem, aby zkusili napsat zkušební
scénáře. Všechny byly nepodařené. Každý nabídl jiný svět, jiné
nápady, jinou duši, než je v Sapkowského knížkách. Proto jsem
pochopil, že je nevyhnutelné, abych to napsal já. A když jsem to začal
dělat, tak mě to začalo bavit, našel jsem v tom zalíbení. Přiznám
se neskromně, že adaptace,
kterou jsem napsal já, je nejbližší Sapkowského próze. V tamtěch
pokusech nebyla vůbec žádná duše.
|
S:
|
Můžete prozradit kdo
napsal zkušební scénaře?
|
MSz:
|
Ne, to nemůžu říci.
|
S:
|
Četl jste povídky ještě
před rozhodnutím o zfilmování?
|
MSz:
|
Ne, nečetl.
|
S:
|
Na konferenci padala často
slova jako např. "jsem fanem", "jsem obdivovatel".
Považujete se za fana Sapkowského?
|
MSz:
|
Já vůbec nemám rád
slovo "fan"...
|
S:
|
A my nemáme rádi "sapkomilové"
a "sapkologové"...
|
MSz:
|
Nepoužívám slovo
"fan" vzhledem k literatuře. Některé spisovatele mám prostě
velice rád. V případě Sapkowského tomu bylo jinak. Nejdříve se mi líbil
středně. Nebylo tomu tak, že bych byl oslněn, okouzlen. Až po určité
době jsem si ho oblíbil, to bylo důležité – oblíbit si ho, abych
se o něho začal zajímat.
|
S:
|
Kolik bylo verzí scénáře,
nepočítaje do toho tu první špatnou?
|
MSz:
|
To nebyla špatná verze,
jenom byla zbytečně publikována s chybami. Seriálová verze, která je
právě realizována, je pátou verzí. Filmové scénáře byly asi tři.
Filmová verze je jiná, než první. První scénář byl odlišný, týkal
se jiné zápletky a v poslední chvíli jsem ho změnil. Napsal jsem
ho z jiného fragmentu povídky. Vypravuje o historii Yennefer a Geralta.
Samozřejmě trochu jsem jej obohatil, vnesl jsem do něj více akce, ale
všeobecně má "duši" Sapkowského. Byla zachována magická přitažlivost
a odtažitost zaklínače a čarodějky, to, že nemůžou být spolu, že
podléhají jistým sílám.
|
S:
|
Jak probíhá práce
podle filmového plánu?
|
MSz:
|
Vždycky se říká, že
skvěle, protože jinak se nemluví ;-) Ale je to opravdu výborné.
|
S:
|
Kromě toho, že je to práce,
je to taky zábavné?
|
MSz:
|
Pracujeme často několik
hodin. Občas se musí něco změnit. Například prší a scéna musí být
zrealizovaná ve slunečním světle. Tak je to popsáno ve scénáři a
tak tomu je i v Sapkowského povídce. Nemůžeme zrušit filmování.
Potom je třeba něco napsat na koleně, aby se změnila situace. Abychom
nepředstírali, že neprší, ale počítali s tím, že ten déšť je
tu speciálně pro nás, speciálně aby tu scénu udělal. Aby přeměnil
porážku ve vítězství. Někdy se to podaří, někdy ne. Se štábem
je to jako s rodinou, pracujeme spolu už mnoho let, jako např. se
Zbyszkiem nebo Michałem. To jsou v první řadě skvělí lidé.
Jedno musí pasovat s druhým. Když jste dobrým hercem má to jistý význam
pro společnou spolupráci. Herec může být složitým člověkem, ale
když je to dobrý herec tak se s ním pracuje opravdu skvěle.
|
S:
|
Pane producente, co si
myslíte o komerčním úspěchu filmu a seriálu?
|
PP:
|
Myslím si, že ti, kteří
mají dnes tolik obav, půjdou určitě do kina.
|
S:
|
A budou překvapeni?
|
PP:
|
Možná. Potom půjdou
podruhé, aby se přesvědčili zda jim všechno souhlasí.
|
S:
|
Přesvědčit se zda se
spletli?
|
PP:
|
A potom půjdou potřetí
se známými, aby jim ukázali to co je jiné, a co je špatné. Proto si
myslím, že film bude mít úspěch. Żebrowski je výborným hercem a
kromě toho hezký mužský, který se líbí dívkám. Ony se půjdou určitě
podívat jak vypadá a vezmou sebou i své chlapce. Do kina chodí hlavně
mládež, divák mezi čtrnácti a dvaceti, řekněme osmi, roky života.
Tento film přitáhne ctitele Sapkowského spíše mladšího věku. Já
jsem starším čtenářem Sapkowského a abych vám řekl pravdu nejdříve
se mi příliš nelíbil. Nějak mě to nevzalo, když jsem si přečetl
povídky.
|
S:
|
Nelíbily se vám?
|
PP:
|
Podle mě ty knížky se
musí umět číst. Pro každého se tam něco najde. Pro člověka mého
věku jsou nejfantastičtější ironické pohledy na současný svět.
Potom, když mě to vtáhlo a přečetl jsem vše až do konce, začalo se
mi to líbit, ale i trochu plést.
|
S:
|
Plést?!
|
PP:
|
Plést tolik, že když
jsme točili scénu začal jsem přemýšlet proč v ní není nějaká
postava, když už vím, že tu má nějakou roli. Myslím si, že nejlepší
seriál by byl ze ságy, kde jsou nádherné postavy např. vampír, nebo
družina, která spolupracuje, a ve které je každá postava tak barevná.
|
S:
|
Jestliže film bude mít
popularitu vznikne pokračování, na podkladě ságy? Uvažujete o tom už
teď?
|
PP:
|
Mechanismus je takový,
že většina peněz pochází z TVP a vždycky to bude tak, že TVP bude
zajímat víc seriál než film. Ale pokud polská televize bude chtít
natočit pokračování seriálu, tak možná vznikne.
|
MSz:
|
Pokud se bude líbit to,
co uděláme.
|
S:
|
Koupíte potom další práva
na zfilmování Sapkowského?
|
PP:
|
V této chvíli máme práva
pro první dvě knížky. Musíme si to promyslet.
|
S:
|
Mluvíme zde o dvou sbírkách
povídek: "Meč osudu" a "Poslední přání". Ale znáte
první sbírku povídek, knížku, kterou vydalo nakladatelství
"Reportér", ve které se nalézá povídka "Cesta, z níž
není návratu"? Vystupuje tam Visenna, údajná matka zaklínače
Geralta. Bude tato povídka zfilmována?
|
PP:
|
Visenna není ve scénáři?
|
S:
|
V povídce vystupuje také
Korin, předpokládaný otec zaklínače.
|
PP:
|
Museli jsme vytvořit
Geraltovy rodiče. Oni existují v druhé řadě, a jsou tady proto,
aby konstrukce akce v seriálu byla jiná než v knížce. Nemůžeme si
dovolit chaos, nemůžeme ukázat zaklínače jen tak, jak vyjede z lesa a
najednou existuje. Museli jsme mu vytvořit dětství a mládí, to co je
u Sapkowského jenom okrajově naznačeno.
|
MSz:
|
Vzhledem k této zápletce,
je třeba říci, že hlavním motivem je velká záhada a velké intriky.
Zaklínač ví, že není dokončený, že není celým zaklínačem proto
začíná o sobě pochybovat. V jeho duši vznikne otázka: zda je člověkem,
nebo zaklínačem? Z toho motivu vychází seriál. Můžu prozradit co se
stane s jeho rodiči - otec bude zabit zaklínačem.
|
S:
|
Proboha ... to je samozřejmě
intrika... to znamená, že je rozdvojen?
|
MSz:
|
Bude to pro něho osudová
chvíle.
|
S:
|
Předpokládám, že se o
tom dozví?
|
MSz:
|
Ano, a v tom právě vzklíčí
otázka kým je. Prostředí lidí jej odmítá, protože je zaklínačem,
a sami zaklínači jsou k němu nedůvěřiví, protože je příliš
lidský. Je netypický a odlišnost způsobuje zavržení. A to je hlavní
zápletka pro obě verze - seriálu i filmu:
Zaklínač v situaci, kdy
se přesvědčí, že svět zaklínačů není tak skvělý jak si myslel.
Je to počátek jeho konce. Proměňuje se stále více a stává se člověkem.
|
Připravuje MORDOR
– nejlevnější internetové knihkupectví sci-fi a fantasy literatury.
|
|