Fantasy je jedním z nejmladších literárních žánrů. Jako takový
je v poslední době velmi oblíbený – skýtá totiž značné možnosti,
které dosud nebyly všechny objeveny. Bohužel, většina současných
fantasy knih pojednává pouze o soubojích, kouzlení a dobrodružství
velkých hrdinů. Je jen několik autorů, kteří píší vyzrálou
fantasy, takovou, která se čtenáře dotýká a nutí ho zamyslet se.
Jedním z těchto autorů je bezpochyby Polák Andrzej Sapkowski.
Po čtyřech povídkových knihách začal Sapkowski psát ságu, která
dosud čítala tři díly – Krev Elfů, Čas opovržení a Křest ohněm. Díl čtvrtý,
Věž vlaštovky, právě vychází
v českém překladu.
Čtvrtý díl ságy se od dílů předchozích něčím liší a v něčem
je následuje. Stejná je kvalita překladu, minimum chyb i grafická úprava.
Změn je několik. Nejprve ta nejmarkantnější – příběh není vyprávěn
tak, jak se chronologicky udál. Náhlý význam získávají časové údaje,
jen s jejich pomocí se budete moci v příběhu orientovat. Ale
nelekejte se, celý děj se točí okolo několika důležitých dat, která
jsou už na začátku uvedena tak sugestivně, že si je nemůžete
nezapamatovat.
Je obvyklé, že Sapkowského příběhy jsou vyprávěny z pohledu
více postav, právě tyto postavy dodávají příběhům jejich
osobitost, právě ony oživují jejich svět. Věž vlaštovky je
v tomto ohledu dovedena téměř k dokonalosti. Postav a postaviček,
od kterých dozvídáme příběh, je několik desítek. Ne každá z nich
je důležitá, přesto má každá svou osobnost, svůj styl řeči a svůj
názor na onu šlamastiku i na celý svět. To dodává vyprávění na
autentičnosti, reálnosti a hlavně na čtivosti. Vypráví nám Geralt,
Ciri, Dijkstra, starý poustevník, vězenkyně při výpovědi před
soudem... spisovatelova fantasie se zdá být nekonečná. Čtenář čte
a vzdychá blahem.
Často se stane, že příběh načatý jednou postavou dokončí jiná
postava, na jiném místě a v jiném čase. Spisovatel tímto způsobem
maluje před čtenářem obraz své knihy. Tu udělá čáru, tam přidá
obrys, tu maluje na začátku, pak zas na konci. Se čtením přibývá
malby, plátno se pomalu zaplňuje. Teprve několik posledních tahů štětcem,
několik posledních stránek dokončuje obraz, jakousi alegorii našeho
světa, ze které byly předtím vidět jen detaily (ovšem mistrovsky
vyvedené). Až teď může čtenář poodstoupit a obdivovat krásu a
celistvost tohoto díla. A že je co obdivovat.
Sapkowski například zajímavým způsobem využívá toho, že každá
postava má jiné informace a jen čtenář ví, co se kde přesně děje.
Z toho plynou zvláštní situace i vtipy (třeba když jedna postava
zahynula v ohni a někdo jiný, zimou se třesoucí, na ni o sto stránek
dál pomyslí: ten se dozajista hřeje někde v teple u ohně...).
Ale pozor, vtipů v knize ubylo, ani se v ní nevyskytuje žádná
postava typu Yarpena Zigrina, která by čtenáře pravidelně rozesmávala.
Přibylo na vážnosti i na krutosti a podlosti zlých postav. Jak už to
tak na světě bývá.
Věž vlaštovky je v každém ohledu dílo vyzrálého autora, přinášející
zábavu i nutící k zamyšlení. Určitě se nestane, že byste je
po prvním přečtení zařadili do knihovny a nikdy se k němu nevrátili.
Pokud se spisovateli podaří udržet takto vysokou úroveň i v následujícím,
posledním díle pentalogie (Paní z Jezera), postaví se Sága o
zaklínači po bok nejlepším knihám žánru fantasy.
Adam Šnobl |